Analizując blogosferę i szukając danych na jej temat, najczęściej odwołujemy się do badań, opisujących...
Raporty: State of the Blogging Industry 2017
Przeczytaj
W weekend w Gdańsku miała miejsce kolejna edycja Blog Forum Gdańsk, największej i najważniejszej konferencji dla twórców internetowych w Polsce. Jako jeden z dwóch uczestników (wraz z Natalią Hatalską) miałem okazję wziąć udział we wszystkich dotychczasowych edycjach tego wydarzenia, co pozwala na przestrzeni 7 lat zauważać ewolucje konferencji, jak i zmiany, zachodzące w samym środowisku twórców. Lejtmotywem tegorocznego BFG było pytanie: “Czy blogerzy zmieniają świat na lepsze?”. Nie należy ono do najprostszych, a o jednoznaczną odpowiedź jeszcze trudniej. Podczas tych dwóch dni nie mówiono niemal w ogóle o pieniądzach, gdy 7 lat temu był to główny, na spółkę z wiarygodnością, temat konferencji. To jedna z bardziej zauważalnych zmian w porównaniu do pierwszych edycji tego wydarzenia. Być może stało się tak dlatego, że w kwestii finansów wiele się pozmieniało – nie jest idealnie, lecz pewne dobre praktyki wypracowano i można je zauważyć – a może dlatego, że temat edycji 2016 wniósł zupełnie inny ciężar gatunkowy, który dało się wyczuć podczas kilku wystąpień. Dość trudno bowiem mówić o pieniądzach, kooperacjach z markami i innych problemach tzw. pierwszego świata, gdy chwilę wcześniej na scenie prelegenci relacjonują swój reporterski wyjazd na wojnę na Ukrainie (Marcin Ogdowski) lub opowiadają o tragicznej sytuacji imigrantów, przybywających do Europy (Jakub Górnicki i Konrad Kruczkowski). W kuluarach słyszałem kilka głosów, że tego typu tematy są może zbyt trudne i ciężkie, aby poruszać je na Blog Forum. Absolutnie się z tym nie zgadzam. Jeśli blogerzy, twórcy internetowi, mają na tyle siły w sobie, aby swoją uwagę i zaangażowanie przesuwać w tym właśnie kierunku, to Blog Forum na tę zmianę musi reagować. Tylko wtedy kolejne edycje będą miały sens i będą budowały konkretną wartość dla uczestników. Pod kątem merytorycznym BFG’16 było, w mojej ocenie, najlepsze spośród wszystkich siedmiu.
Wracając do motywu przewodniego tegorocznej edycji. Osobiście nie uważam, aby blogerzy zmieniali świat, w rozumieniu świata, jako ten cały, wielki świat. Globalnie. Moim zdaniem oni zmieniają go, ale w skali mikro. Mam tu na myśli głównie przestrzeń dookoła nich, obszar, w którym twórcy angażują swoich widzów i który służy im jako platforma do komunikacji z najbliższym otoczeniem. Często – mimo stwierdzenia mikro – to i tak ogromne społeczności. To, że twórcy internetowi są w stanie generować zyski dla współpracujących z nimi marek, zostało potwierdzone w niejednym badaniu. To jednak nie ma żadnego związku ze zmianą świata, jest to ich wpływ na decyzję zakupową klientów, na audytorium, które, czując silną więź emocjonalną z blogerem/youtuberem, podąża za jego rekomendacją. Co jednak ważniejsze, twórcy wpływają również na zachowanie ludzi, sposób myślenia swoich widzów i realną zmianę ich postaw. Nie boją się opowiadać o tematach trudnych i/lub stereotypowych, a dzięki swojej ogromnej rozpoznawalności w sieci, mają możliwość z tym komunikatem dotrzeć do grupy znacznie większej niż – owiana nie zawsze do końca prawdziwą sławą ogromnych zasięgów – telewizja.
W tym kontekście chciałbym podać przykład zainicjowanej kilka dni temu akcji szwedzkiej marki modowej Monki, która tworząc własny manifest Monkifesto, zakładający umacnianie kobiet w ich wartości (trend Female Empowerment jest obecny w ich DNA od założenia firmy w 2006), zaprosił do współpracy m.in. blogerki, opowiadające o bardzo kontrowersyjnych kwestiach w tonie “to Ty masz prawo zdecydować, co z tym zrobisz”. Bardzo ciekawa, bardzo polaryzująca kampania, z którą naprawdę warto się zapoznać. Czy ten rodzaj komunikatu twórczyń internetowych ma szansę wpłynąć na postawy widzów?
To, że twórcy internetowi najbardziej wpływają na swoje najbliższe otoczenie, na swoich widzów, potwierdziło badanie i raport pt. “Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie“, który na zlecenie BFG opracowała Natalia Hatalska. Jest on darmowy i dystrybuowany w modelu Pay Per Tweet. Bardzo polecam lekturę.
Z badania wynika, że zdaniem 76% ankietowanych internautów, którzy nie oglądają vlogów i nie czytają blogów, twórcy internetowi nie zmieniają świata i nie mają wpływu na zachodzące zmiany. Zdaniem 58% odbiorców blogów i wideoblogów jest wręcz odwrotnie.
Co więcej, aż 91% zadeklarowanych widzów vblogów i czytelników blogów twierdzi, że blogerzy i youtuberzy swoją działalnością zmieniają świat na lepsze. Zastanawiający jest natomiast dla mnie (w porównaniu do powyższego wykresu) odsetek internautów ogólnie, którzy mają podobne zdanie (aż 80% badanych!).
W drodze do Gdańska z Warszawy, w specjalnym #BlogoBusie odbyła się debata nt. przyszłości mediów cyfrowych. Miałem okazję wziąć w niej udział razem Pawłem Lipcem (wybiegane.pl), Konradem Kruczkowskim (haloziemia.pl) oraz Adamem Sawickim, CEO T-Mobile Polska. Nietypowy, mobilny panel poprowadził Jarek Kuźniar. Poniżej zapis całości.