Newsletter

Zostaw adres e-mail, aby śledzić najważniejsze trendy.

Ludzie30 maja 2018

Współczesne niewolnictwo a unboxing na Youtube

Social trend

Na Youtube znaleźć można ponad 76 milionów wyników na frazę unboxing. Według Google to 4-krotnie więcej niż w 2014. Popularność tego internetowego zjawiska tak naprawdę napędza ludzka natura. Dysponujemy przecież wrodzoną skłonnością poznawczą, a proces unboxingu zaspokaja naszą pierwotną ciekawość i chęć dowiedzenia się, co w środku kryje dane tajemnicze pudełko. Filmy w internecie, prezentujące moment otwierania pudełek od – często znanych – marek, tak naprawdę nie są niczym nowym. To jedynie przeniesienie do świata cyfrowego zjawiska znanego nam od dzieciństwa. Kultowe jajka-niespodzianki, lody z informacją o nagrodzie na patyku, zakrętki i kapsle napojów z kodami pod ich spodem, czy w końcu automaty typu gumball, dystrybuujące piłeczki z drobnymi upominkami. To wszystko wczesne formy unboxingu analogowego w świecie rzeczywistym.

Wspomniane wyżej przykłady nawiązują do sytuacji przyjemnego uczucia gratyfikacji, które pojawia się tuż po otwarciu tajemniczego pakunku. Unboxing od zawsze kojarzy się głównie z wywoływaniem pozytywnych skojarzeń. I choć na Youtube pierwszy film opisany określeniem “unboxing” pojawił się już w 2006 roku, trudno w tym serwisie odnaleźć materiały, wykorzystujące ten właśnie format w jakimkolwiek bardziej ambitnym celu. Tę niszę zauważyła fundacja Thomson Reuters, od lat zajmująca się przypadkami rażącego naruszania praw człowieka na całym świecie, postanawiając dotrzeć z przekazem swojej nowej akcji do szerokiego grona odbiorców nietypowym kanałem i rozbudzić wokół niej dyskusję.

Na potrzeby społecznej kampanii “Unboxing The Truth” zaprojektowano i wykonano ręcznie parę butów z ukrytym faktami na temat stanu tzw. nowoczesnego niewolnictwa, które bardzo często dotyczy pracy na niewolniczych zasadach przy produkcji odzieży i butów globalnie znanych marek. Paczkę z butami, wyglądającymi jak unikalny model do gry w koszykówkę, otrzymał Jacques Slade, youtuber i profesjonalny unboxer. Slade nie wiedział, kto i co przesłał mu do otwarcia i oceny, więc nagrał materiał w formie, do której przyzwyczaił swoich widzów, licząc, że będzie to kolejny typowy unboxing. Oglądając poniższy materiał (polecam ten w wersji dłuższej( zwróćcie uwagę na sam projekt opakowania oraz na jego przekaz. I pamiętajcie, że to Wy, jako klienci, swoimi pieniędzmi decydujecie przy każdym zakupie, czy trafią one do firmy, która traktuje i wynagradza swoich pracowników w pełni etyczny sposób, czy też wykorzystuje ich do niewolniczej pracy za głodowe wynagrodzenie. Podejmowanie odpowiedniej decyzji nie jest łatwe, gdyż nadal brakuje przejrzystości nt. całego łańcucha produkcji poszczególnych dóbr. Dlatego tak ważne jest, by zwiększać zasięg kampanii takich jak tej, zrealizowanej przez TBWA\Chiat\Day New York dla Thomson Reuters Foundation. 

Szacuje się, że nowoczesne niewolnictwo na całym świecie dotyczy 40,3 miliona osób, w tym 10 milionów dzieci (antislavery.org).

Unboxing Jacques’a Slade’a:

Case study kampanii:

Polityka prywatności

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Kontakt