Newsletter

Zostaw adres e-mail, aby śledzić najważniejsze trendy.

Technologie03 lutego 2020

23 innowacje potwierdzające rozwój trendów wiodących, które warto mieć na uwadze

Social trend

Od wielu lat śledzę, analizuję i mapuję przykłady innowacji oraz rozwijających się projektów, stanowiących potwierdzenie kształtowania się makro i mega trendów. Zbiór ten jest obszerny i mocno zróżnicowany, obejmuje dziesiątki przykładów pochodzących z najważniejszych branż oraz sektorów rynku. Zamykając temat podsumowań roku 2019 (wiem, mamy luty) pomyślałem, że warto podzielić się tym, co i tak już przeze mnie zebrane i przeanalizowane. Zgromadziłem więc dziś w jednym miejscu 23 projekty zainicjowane w ubiegłym roku, które według mnie są ważne i z którymi warto się zapoznać. Z jednej strony są one dowodami na istnienie coraz silniejszych, bardziej wyraźnych trendów, z drugiej, są efektem prac mających na celu stworzenie najlepszych rozwiązań wychodzących naprzeciw globalnym problemom takim jak kryzys klimatyczny, hiperkonsumpcja czy wszechobecny, nadużywany plastik.

Część z tych projektów nadal pozostaje we wczesnej fazie rozwoju, istnieje również obawa, że mogą one nigdy nie mieć powszechnego, masowego zastosowania, niemniej stanowią one wyraźny sygnał, który wraz z dziesiątkami innych, podobnych projektów, potwierdza zachodzące na świecie zmiany. Polecam je Waszej uwadze, być może staną się inspiracją w Waszej codziennej pracy lub rozwoju projektów nad którymi właśnie pracujecie. Jeśli poszukujecie wsparcia w obszarze analizy trendów i prezentacji przykładów oraz czynników zachodzących zmian, zapraszam do kontaktu. Każdego miesiąca na potrzeby wielu marek przygotowuję takie zestawienia. 

Nie przedłużając, zapraszam do zestawienia. 

1. Boston Dynamics, wreszcie, ogłosił, że rozpocznie sprzedaż lub leasingowanie swojego czworonożnego robota Spot. Cena na poziomie wartości luksusowego samochodu. Zastosowanie głównie tam, gdzie człowiekowi trudno się dostać lub może okazać się to niebezpieczne. Testował go już m.in. Adam Savage z “Tested”.

2. Mastercard rezygnując z korzystania ze swojej nazwy w logo, pozostawiając jedynie dwa charakterystyczne, przecinające się okręgi, zademonstrował siłę swojego brandingu, wzmacniając go – jako jedna z pierwszych marek w tak spójny i przygotowany sposób – o tzw. branding soniczny, w kierunku którego zmierza coraz więcej marek.

3. KLM uruchomiło długofalową kampanię “Fly Responsibly”, edukującą pasażerów w temacie odpowiedzialnego korzystania z linii lotniczych i latania tylko wtedy, gdy naprawdę tego potrzebują. Znamienne, że o negatywnym wpływie biznesu lotniczego, rozwijającym się trendzie “fly shame” oraz o alternatywie w postaci transportu kolejowego, informuje w bardzo otwarty sposób… linia lotnicza.  

4. Mercedes-Benz ogłosił program “Ambition 2039”, którego celem jest, by do roku 2039 cała produkcja pojazdów tej marki odbywała się w neutralny węglowo sposób. To najbardziej odważna i radykalna deklaracja spośród wszystkich gigantów motoryzacji. Dla porównania, koncern VW zadeklarował neutralność węglową swojej produkcji do roku 2050. Pozostając w temacie moto, deklarację “Net Zero Carbon” do 2030 roku dla całej dyscypliny ogłosiło również szefostwo Formuły 1, prawdopodobnie najbardziej nieekologicznego sportu na świecie.  

5. Starbucks był tak zadowolony z przebiegu procesu liftingu wizerunku marki, że postanowił w pełni transparentnie i na poziomie dostępnym dla wszystkich podzielić się projektem dekonstrukcji brandu i wszystkimi jego składowymi, chcąc tym samym pokazać światu podejście Starbucksa do procesu kreatywnego. 

6. Volvo od pierwszych miesięcy 2020 zamierza instalować we wszystkich pojazdach system monitorujący niebezpieczne zachowania kierowcy. Kamera i czujniki mają wykrywać m.in. nieuważną jazdę oraz siadanie za kierownicą pod wpływem alkoholu. Drugim wartym uwagi projektem, zainicjowanym w 2019 przez Volvo wspólnie ze Stena Recycling, jest inicjatywa ReMade skupiająca się na dążeniu do produkcji zrównoważonych samochodów oraz efektywności surowcowej. 

7. Władze Wysp Owczych zdecydowały się w 2019 zamknąć całą wyspę na napływających turystów z powodu prac remontowych przeprowadzanych w najpopularniejszych i najchętniej odwiedzanych przez obcokrajowców miejscach. Przyjęto natomiast kilkuset wolontariuszy z innych krajów, którzy przylecieli, by pomóc w pracach remontowych. Niestandardowe działanie okazało się dużym sukcesem, a władze zapowiedziały ponowne zamknięcie wyspy w 2020. 

8. Stella McCartney i Google ogłosili pilotażowy program współpracy mającej na celu zastosowanie technologii do uczynienia łańcucha produkcji tej znanej marki modowej bardziej zrównoważonym. Pogłębiona analityka danych i technologia machine learning mają pomóc w poprawie funkcjonowania całego procesu i uczynić go mniej szkodliwym dla środowiska. Celem dodatkowym jest wspólne zbudowanie narzędzia, które udostępnione w domenie publicznej, pomoże innym firmom lepiej analizować biznes pod kątem bardziej ekologicznej produkcji.

9. East West Market, sklep spożywczy z Vancouver, wprowadził odpłatne, jednorazowe “reklamówki wstydu” dla klientów, którzy zapominają nosić ze sobą torby wielokrotnego użytku. Odważne, często dziwne napisy na nich miały wywoływać zainteresowanie u przechodniów, a w konsekwencji, nakłaniać ich nabywców do przejścia na bardziej ekologiczne torby.  

10. Bosch zapowiedział wprowadzenie na rynek rozwiązania Light Drive, które pozwoli przemienić każde okulary korekcyjne w tzw. smart glasses. Wśród funkcjonalności ma znaleźć się m.in. wspomaganie nawigacji, możliwość tworzenia i odhaczania list oraz odczytywanie powiadomień ze wspieranych przez rozwiązanie aplikacji. 

11. Vollebak, producent odzieży z Wielkiej Brytanii wprowadził do sprzedaży ekologiczny t-shirt, który ulega rozkładowi w 12 miesięcy. Jest on wykonany z mieszanki masy celulozowej z drewna posiadającego certyfikat zrównoważonego rozwoju natomiast farba wykorzystana do nadruku stworzona została z glonów. Klienci mogą wykorzystać t-shirt jako kompost lub po prostu zakopać go w ziemi, gdy zdecydują, że nie będą go już więcej nosić. 

12. Watykan chcąc zachęcić młodsze pokolenie do codziennej modlitwy stworzył bransoletkę o nazwie “eRosary”. Aktywowane znakiem krzyża urządzenie z kategorii wearables synchronizuje się z aplikacją Click to Pray, która umożliwia jego posiadaczowi wybór sposobu i rodzaju modlitwy. Aplikacja śledzi również postępy w ilości czasu zadeklarowanego na codzienną modlitwę. 

13. Ford i McDonald’s w ramach nowego, zorientowanego na zrównoważony rozwój partnerstwa przekształcają odpady kawowe z McDonald’sa w kompozyt wykorzystywany do produkcji niektórych wewnętrznych i zewnętrznych części samochodowych, np. reflektorów. W samych USA McDonald’s produkuje rocznie około 28 000 ton tego rodzaju odpadów. Ford od ponad dekady eksperymentuje z wykorzystaniem materiałów organicznych w procesie produkcji samochodów. 

14. Hotel Ottilia jako jeden z pierwszych na świecie, po dwóch latach testów, wdrożył technologię samoodezynfekujących się pokoi, co wprowadziło znaczącą oszczędność czasu osób zajmujących się ich sprzątaniem pod nieobecność gości.  

15. Lush, marka z branży beauty postanowiła w połowie 2019 roku zrezygnować z wykorzystywania platform społecznościowych do komunikacji swoich działań i kontaktu z klientami (i trwa w tym do dziś). Powodem decyzji była m.in. zmęczenie wynikające z konieczności dostosowywania się do algorytmów platform SoMe oraz potrzeba płacenia za możliwość wyświetlania komunikatów marki w newsfeedach użytkowników.

16. Google chce pomóc użytkownikom smartfonów w walce z uzależnieniem od spoglądania na ich ekrany poprzez szereg prostych innowacji wpływających na konsumenckie nawyki. Pierwszy z nich to… drukowany Paper Phone. Na początku 2020 widzimy kontynuację tych działań w postaci koperty na telefon pozwalającej jedynie odbierać połączenia lub wykonywać zdjęcia / kręcić filmy (nie widząc ekranu). BTW Google ogłosiło również, że jako pierwsza firma na świecie dokonała historycznego przełomu budując komputer kwantowy. IBM ma w tej kwestii nieco odmienne zdanie

17. Instagram rozpoczął testowe ukrywanie funkcjonalności polubień zdjęć użytkowników aplikacji zaczynając od 7 krajów, w tym Kanady, Włoch i Australii. Inicjatywa ma przeciwdziałać pogłębianiu uzależnienia użytkowników od otrzymywania powiadomień z aplikacji i skierować uwagę twórców na publikowaniu unikalnych materiałów zamiast kontrowersyjnych treści, generujących sensację. 

18. Loop, platforma ekonomii obiegu zamkniętego (tzw. Circular Economy), w ramach której największe globalne marki łączą siły na rzecz bardziej ekologicznej produkcji dóbr codziennego użytku. Procter & Gamble, Nestlé, PepsiCo, Unilever, Mars, Coca-Cola, Danone, Carrefour oraz UPS jako wsparcie logistyczne. Pilotaże, w wielu miastach Europy i USA, trwają.

19. Tommy Hilfiger ogłosił, że od roku 2022 zamierza projektować swoje kolekcje wyłącznie w świecie cyfrowym, a pierwszy kontakt z gotowym produktem ma mieć miejsce dopiero na pokazach premierowych. Ma to przyspieszyć proces kreatywny, zmniejszyć negatywny wpływ produkcji na środowisko naturalne i przygotować markę do łączenia świata wirtualnego z rzeczywistym przy wykorzystaniu avatarów CGI. 

20. Wasteless, startup z Izraela, opracował przeznaczony dla sklepów algorytm dynamicznych cen, dzięki któremu mogą one zwiększać swój przychód dzięki automatycznemu wycenianiu i komunikacji produktów o kończącej się dacie przydatności. Tym samym, sklepy, które korzystają z technologii Wasteless znacząco ograniczają marnowanie żywności, które stanowi ogromny problem całej branży handlu FMCG. 

21. Lush ponownie. Marka otworzyła w Manchesterze swój nowy sklep, w którym wszystkie produkty sprzedawane są bez użycia plastikowego opakowania. To pierwsza marka kosmetyczna działająca w ten sposób w Wielkiej Brytanii. 

22. Freezer to projekt w fazie rozwoju autorstwa indonezyjskich naukowców, będący pływającą konstrukcją mogącą unosić się w okolicach Arktyki i rodzącą co miesiąc górę lodową. Jej zastosowanie mogłoby przeciwdziałać procesowi topnienia lodowców poprzez systematyczne uzupełnianie pokrywy lodowej, mającej wpływ na odbijanie ocieplających Ziemię promieni słonecznych.  

23. PulPac ze Szwecji opracował pierwszą na świecie metodę produkcji zastępującą wszystkie rodzaje jednorazowych pojemników plastikowych. Są one nie tylko tańsze od odpowiedników z tworzyw sztucznych, ale również ulegają biodegradacji, jak i nadają się do kompostowania. 

Polityka prywatności

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Kontakt