Globalne trendy w regulacji dostępu dzieci do mediów społecznościowych zyskują na znaczeniu w świetle najnowszej propozycji australijskiego premiera Anthony’ego Albanese. Jego plan wprowadzenia zakazu korzystania z mediów społecznościowych dla dzieci poniżej 14-16 lat wpisuje się w szerszy kontekst międzynarodowych wysiłków, mających na celu ochronę młodzieży przed potencjalnie szkodliwym wpływem tych platform na zdrowie psychiczne i rozwój społeczny.
Propozycja australijska zakłada rozwój technologii weryfikacji wieku oraz wprowadzenie odpowiedniej legislacji. Reakcja branży, reprezentowana przez stanowisko Meta (właściciela Facebooka i Instagrama), sugeruje alternatywne rozwiązania, takie jak wzmocniona kontrola rodzicielska, zamiast całkowitego zakazu. To odzwierciedla szersze wyzwanie, przed którym stoją regulatorzy na całym świecie: jak zbalansować ochronę dzieci z zapewnieniem im dostępu do technologii, która może mieć również pozytywne aspekty edukacyjne i socjalizacyjne.
Podobne inicjatywy można zaobserwować w różnych częściach świata. W Stanach Zjednoczonych pojawiają się propozycje zarówno na poziomie federalnym, jak i stanowym. Unia Europejska wprowadziła Digital Services Act, nakładający dodatkowe obowiązki na platformy w zakresie ochrony nieletnich. Wielka Brytania przyjęła Age Appropriate Design Code, priorytetyzujący bezpieczeństwo dzieci online. W Azji obserwujemy zróżnicowane podejścia – od ścisłych ograniczeń czasowych w Chinach, po bardziej elastyczne wytyczne dla firm w Japonii.
Kluczowym wyzwaniem pozostaje skuteczna weryfikacja wieku użytkowników oraz wypracowanie międzynarodowych standardów regulacji, które byłyby skuteczne w odniesieniu do globalnych platform internetowych. Przyszłość regulacji w tym obszarze będzie prawdopodobnie zmierzać w kierunku bardziej kompleksowych rozwiązań, uwzględniających zarówno aspekty ochronne, jak i potencjał rozwojowy mediów społecznościowych dla młodego pokolenia. Istotne będzie znalezienie złotego środka między zapewnieniem bezpieczeństwa a umożliwieniem młodzieży korzystania z możliwości, jakie oferuje cyfrowy świat.