Jeff Bezos, CEO Amazona w rozmowie z Charlie Rose'em przyznał, że jego firma planuje w ciągu 4-5 lat...
Amazon dostarczy Twoje książki dronami
Przeczytaj
sNa przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy mieliśmy okazję poznać projekty (lub prototypy), których głównym zadaniem miałaby być – ogólnie mówiąc – ochrona nas samych. Wygląda na to, że trend poszukiwania przestrzeni pozbawionej cyfryzacji i szeroko rozumianej zewnętrznej ingerencji obcych osób/urządzeń nabiera na sile. Pojawiły się propozycje rozwiązań anty-dronowych, sposoby chronienia się przed urządzeniami identyfikującymi tożsamość na podstawie mimiki twarzy, a nawet kreacje dla celebrytek, mające uchronić je przed fleszami paparazzi. To wszystko już było. Niektóre z tych rozwiązań można kupić (o ile cała partia nie została wykupiona w mgnieniu oka) inne przepadły z kretesem.
Wróciłem do tego tematu, gdy moją uwagę zwróciła stosunkowo nowa propozycja, odwołująca się także do tego, w jaki sposób nawiązujemy znajomości w internecie (zdecydowanie łatwo), a jak idzie nam komunikacja z naszymi znajomymi w rzeczywistości (z tym bywa różnie, właśnie przez rozpraszającą uwagę technologię mobilną). Fakt ten zwrócił uwagę japońskiego projektanta mody Kunihiko Morinagi, który zaprojektował całą kolekcję ubrań, czyniących nas nieosiągalnymi, gdy mamy je na sobie. Linia FOCUS, stworzona ze specjalnych materiałów działa jak tarcza, chroni nas przed natłokiem informacji, przedostających się do naszej świadomości poprzez wszechobecny dostęp do internetu i telefonię komórkową. Słowem, mając na sobie te ciuchy, nie połączymy się z internetem, nie przeprowadzimy również standardowej rozmowy telefonicznej. Mamy natomiast możliwość skoncentrowania się nad tym, co rzeczywiste i wymagające od nas poświęcenia odpowiedniej ilości czasu i uwagi.
Tu odwołam się do słów, które wypowiedział Adam Harvey (twórca linii ubrań anty-dronowych), w odniesieniu do rosnących zagrożeń dla naszej prywatności:
The science-fiction part has become a reality and there’s a growing need for products that offer privacy.
Podkreślają one wyraźnie potrzebę rozwoju produktów, stojących w opozycji do powszechnej digitalizacji i zewnętrznej ingerencji w nasze codzienne życie. (Gwoli przypomnienia: Natalia Hatalska w Trendbooku 2013 przeprowadziła bardzo fajny wywiad z Adamem – polecam). Oglądając poniższy film możecie zapoznać się z filozofią samego twórcy projektu FOCUS, jako dodatek umieściłem również najbardziej wyróżniające się, dotąd zaprojektowane innowacje z zakresu “nie bycia” w zasięgu (wszelakim).
Szybki rozwój technologii rodzi pewne obawy i stwarza nowe problemy. Równolegle pojawia się potrzeba, związana z koniecznością ich rozwiązania. Nie od dziś wiadomo, że sukces w biznesie uzyskuje się właśnie poprzez rozwiązywanie konkretnego problemu, dotykającego wielu ludzi na co dzień. Jeśli faktycznie w niedalekiej przyszłości będzie tak źle z naszą prywatnością i stosunkami międzyludzkimi, a powodem tego będzie właśnie technologia, producenci tego typu rozwiązań będą mieli pełne ręce pracy. Warto zwrócić uwagę na fakt, że ogromne pieniądze inwestowane są w tworzenie coraz bardziej nowoczesnych rozwiązań ingerujących w nasze prywatne życie, a drastycznie mało w obszar innowacji, które mogłyby nas przed wspomnianą ingerencją chronić. To miejsce, jest idealną niszą dla twórców wyżej omówionych projektów.