Newsletter

Zostaw adres e-mail, aby śledzić najważniejsze trendy.

Niestandardy26 maja 2014

Ads (not) worth spreading?

Social trend
Pierwsza z akcji „Brandalistów” zrealizowana została w małej grupie kilku osób, których raziło to, jak miasta wypełniane są komercyjnymi komunikatami, szpecącymi otoczenie. Idea była prosta: podmienić reklamowe nośniki na plakaty niosące przekaz inicjatorów, często bardzo radykalny i dobitny. W efekcie w pięciu miastach UK w ciągu pięciu dni podmieniono 36 billboardów, co nie umknęło uwadze mediów oraz społeczeństwa, przyklaskującego inicjatywie. Od tego czasu Brandalism w Wielkiej Brytanii rósł w siłę.
Efektem tego dynamicznego wzrostu była niedawno przeprowadzona akcja, która swoimi rozmiarami znacząco przerosła wszystkie wcześniejsze edycje. W majowej inicjatywie udział wzięło aż 40 artystów, którzy w ciągu zaledwie dwóch dni dokonali zamiany aż 365 reklam. Powołując się na informacje ze strony aktywistów, była to największa w historii Wielkiej Brytanii kampania anty-marketingowa. Obejrzyjcie podsumowujący ją film:

Całkiem ciekawe i osiągające założony cel – bo zwracające uwagę szerszej publiczności. Niemniej, działanie Brandalistów postrzegam w kategorii walki z wiatrakami, mającej niewiele wspólnego z tzw. pracą u podstaw. Problem jest o wiele głębszy i nie sprowadza się do manifestowania w nie do końca legalny sposób swego niezadowolenia. Jego rozwiązaniem z pewnością nie jest także „zaoranie” wszystkich nośników reklamowych w centrach miast. To, co artyści udzielający się w tym projekcie mogliby moim zdaniem zrobić to edukacja. Nie twierdzę, iż powinni uczyć marketerów lub domy mediowe, w jaki sposób powinny dystrybuować swoje komunikaty reklamowe. Współpraca z ludźmi zarządzającymi przestrzenią miejską i udostępniającymi miejsca pod nośniki reklamowe na zasadzie edukacji z zakresu planowania takich powierzchni i doradztwa estetycznego – jak najbardziej tak. Wiem, to zdecydowanie mniej spektakularne.

Zdjęcie na głównej: thebrandalism.org.uk

Polityka prywatności

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Kontakt