Newsletter

Zostaw adres e-mail, aby śledzić najważniejsze trendy.

Offtopic28 czerwca 2019

Deep reads: raporty warte uwagi

Social trend

W trakcie przygotowywania swoich wystąpień lub raportów dla klientów korzystam z dziesiątek, a czasem z setek źródeł. Wśród nich jest zwykle kilka dokumentów, na które warto zwrócić uwagę bez względu na branżę w jakiej działamy. Sporadycznie dzielę się nimi – na Linkedin, Twitterze czy na blogu w sekcji Insights. Pomyślałem jednak, że będę to robił częściej tutaj, by nie umykały Wam w mediach społecznościowych, czego wynikiem jest dzisiejszy wpis. Wychodzę z założenia, że – podobnie jak mnie samemu – aktualne raporty mogą być pomocne również i w Waszej bieżącej pracy – w procesie researchu, przy tworzeniu prezentacji i podczas wewnętrznych spotkań kreatywnych.

Wiem, kilkusetstronicowych dokumentów niektórzy z Was mają wiele na swoich pulpitach z adnotacją typu “ważne”, “przeczytać ASAP”, “ciekawe dane do prezentacji na spotkaniu zarządu”. Podejrzewam jednak, że wiele z nich pozostało (i pozostanie) nietkniętych przez Was jeszcze przez długie tygodnie. To normalne, na ich analizę w trakcie dnia pracy zwyczajnie brakuje czasu. Choć osobiście preferuję czytanie raportów w całości i pracę w modelu deep dive, czasem potrzeba odnaleźć konkretne i aktualne informacje “na wczoraj”, a tzw. desk research ograniczyć – niestety – do absolutnego minimum. W takiej sytuacji polecam jedną z trzech prostych podpowiedzi, które usprawnią przeglądanie wielu źródeł i ułatwią mierzenie się z wielostronicowymi, złożonymi raportami:

* Spis treści – jeśli nie masz czasu na lekturę całego dokumentu, zacznij od spisu treści i podziel go na sekcje, które są  absolutnym must read, te, które warto przeczytać w drugiej kolejności i te, na które możesz tylko rzucić okiem w wolnej chwili
* Ctrl / Cmd+F – korzystam z tego skrótu wpisując interesujące mnie frazy kluczowe, gdy potrzebuję szybko znaleźć fragmenty w raporcie traktujące o interesującym mnie temacie, jeśli w dokumencie nie ma takich fragmentów, przechodzę do sprawdzenia przypisów i źródeł (skrót działa, gdy pracujemy na raporcie z tekstem w pliku PDF)
* Przypisy i źródła – to tak naprawdę desk research, który ktoś wykonał za nas przy pracy nad swoim raportem – często zdarza się, że w źródłach znajduję materiały zewnętrzne, które dla mojego projektu i aktualnych potrzeb zawierają więcej wartościowych informacji niż sam raport, który aktualnie analizuje

Natomiast jeśli chodzi o raporty, które dziś chciałbym polecić Waszej uwadze, to mam ich trzy: 
 
100 Radical Technologies – opracowanie Komisji Europejskiej przedstawiające zarys 100 przełomowych technologii, nad którymi obecnie trwają prace, wraz z informacjami na temat postępów w ich rozwoju. Bardzo interesujący, pogłębiony materiał z wieloma dodatkowymi, zewnętrznymi źródłami. Obecnie to też moja lektura. Wprowadzenie tutaj
Digital News Report 2019 –  coroczny raport ekspertów Digital Reuters analizujący to, w jaki sposób zdobywamy i konsumujemy informacje w internecie i jakim zmianom podlega ten proces. Badanie wsparte ekspertyzą i danymi YouGov, w tej edycji koncentruje się m.in. na zaufaniu i dezinformacji w mediach, wpływie populizmu na kształtowanie opinii czytelników, nowych modelach biznesowych w dziedzinie informacji, czy wzroście popularności podcastów. Wprowadzenie tutaj.
The Honest Product – Zmiany w sposobie wytwarzania dóbr, zmierzające w kierunku etycznej i odpowiedzialnej produkcji (trend Ethical Manufacturing), to coraz bardziej powszechny temat, również dlatego, że takiego podejścia od przedsiębiorstw domaga się rosnąca liczba klientów. Raport firmy Futerra to świetny, przystępnie podany wstęp do tej zmiany. Lektura obowiązkowa dla wszystkich, szukających inspiracji i wytycznych tworzenia bardziej zrównoważonego biznesu  Wprowadzenie tutaj
Kolejnych raportów szukajcie też na stronie głównej bloga w białych kafelkach pt. Insights. 
Polityka prywatności

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies.