Świat w czasie pandemii nagle się zatrzymał. W kilka dni zmieniło się nasze życie, sposób komunikacji,...
„Tylko kryzys trwający lub dostrzeżony generuje zmianę”
Przeczytaj
Pierwszy był Samsung, który ze swoim projektem „The Safety Truck” (case study poniżej) zdobył aż 7 nagród podczas Cannes Lions 2015 (w tym trzy złota oraz tytuł Titanium Lion), pięć statuetek Clio (dwa złota) oraz wyróżnienie magazynu „Time” w zestawieniu „25 najlepszych innowacji w 2015 roku”. Jednak była to bardziej świetna kampania promocyjna, niż realne rozwiązanie, mające potencjał do rynkowego wdrożenia – głównymi obostrzeniami byłyby względy technologiczne i prawne.
To, że dobry pomysł nie zostaje za pierwszym razem przełożony na realizację, nie oznacza jeszcze, że jest on nietrafiony. Dowieść tego zamierza niemiecka firma RoadAds interactive, która stworzyła własny nośnik reklamowy, wykorzystujący elektroniczny papier i umieszczany na tyłach ciężarówek. Technologia E-ink wybrana została przede wszystkim ze względu na jakość ekspozycji (choć to nie LED lub LCD, to padające na nośnik słońce nie robi różnicy w odbiorze), ale również z powodów ekologicznych – urządzenie pobiera energię tylko podczas przeładowywania wyświetlanych treści. Co szczególnie ciekawe, nośniki wyposażono w nadajnik GPS, 4G oraz Wi-Fi, dzięki czemu reklamy mogą być na nich wyświetlane na zasadzie geolokalizacji, w dodatku w czasie rzeczywistym, w zależności od tego, gdzie w danym miejscu znajduje się ciężarówka. Otwiera to nową, ciekawą przestrzeń dla firm, których promocja opiera się o działania reklamowe realizowane lokalnie.
W związku z możliwością dynamicznego wyświetlania treści, nośniki mogą spełniać jeszcze jedną – w mojej ocenie wyjątkowo istotną – funkcję, mianowicie służyć za znaki informacyjne. Dostarczając w ten sposób wiedzy na temat korków, niebezpiecznych zdarzeń drogowych, odległości do następnej stacji paliw, a także wyświetlać komunikaty o zmianach w organizacji ruchu. Za wyjątkiem prezentowania w real-time obrazu sprzed ciężarówki, ten pomysł jest realizacją niemal 1:1 konceptu, przedstawionego przez Samsunga w 2015. Przy czym, to projekt RoadAds interactive ma szansę na stałe zagościć na europejskich drogach w ciągu najbliższych lat.
Według badań udostępnianych przez twórców tego rozwiązania, aż 94% konsumentów kojarzy reklamy, umieszczane na ciężarówkach, a 80% badanych jest w stanie przypomnieć sobie przynajmniej jedną markę, wykorzystującą statyczną reklamę na naczepie. RoadAds interactive twierdzi również, że każda z około 2,8 miliona pracujących w Niemczech ciężarówek generuje 50 000 obejrzeń w ciągu dnia, a reklama Fleet Media (wykorzystująca e-papier), przyciąga 2,5 raza więcej uwagi odbiorców niż reklama statyczna. Firma rozpoczęła przyjmowanie pre-orderów na pierwsze 1000 nośników, odpornych na kurz, deszcze, myjnię samochodową i gotowych do zamontowania na każdej ciężarówce. Potencjał tego projektu dostrzegają nie tylko sami jego projektanci – na wczesnym etapie prac głównym partnerem została bowiem marka Mercedes-Benz.
Komercyjne wdrożenie projektu zaplanowano na czerwiec 2017 roku, a już w październiku tego roku 5 ciężarówek przeszło test pilotażowy na drogach w Niemczech. Jestem bardzo ciekawy, czy ten nośnik na stałe wpisze się w krajobraz reklamy, którą możemy oglądać podróżując. Jedno wiem na pewno, zdecydowanie bardziej wolę E-ink na naczepach ciężarówek, niż drony lewitujące nad samochodami.
Idea reklam wykorzystujących elektroniczny papier od RoadAds:
Case study projektu „The Safety Truck” marki Samsung: