Newsletter

Zostaw adres e-mail, aby śledzić najważniejsze trendy.

Marketing24 października 2014

Mainostoimisto Huutomerkki – efekt balansowania na granicy fikcji i rzeczywistości

Social trend

Fikcja jest zjawiskiem, z którym najczęściej mamy do czynienia w przypadku literatury lub filmu. Odpowiednia transformacja faktów umożliwia wykreowanie świata niezależnego wobec rzeczywistości. Na tej właśnie zasadzie powstają fikcyjne postacie, sytuacje, zjawiska, także wspomniane światy. Co jednak w sytuacji, gdy wytworem fikcji jest firma, której efekty pracy możemy doświadczać… w rzeczywistości?

Rzecz taka ma obecnie miejsce w Finlandii i jest efektem kolaboracji pomiędzy agencją TBWA/Helsinki, a telewizyjnym wydawcą Fremantle Media, które to firmy stworzyły nowatorski i bezprecedensowy patent, łączący wyimaginowane z rzeczywistym.

W wyniku współpracy powstał trzeci, tym razem fikcyjny twór: Mainostoimisto Huutomerkki – agencja kreatywna. To jeszcze nic. Najlepsze bowiem to, że wyimaginowana firma pracuje dla prawdziwych klientów, a tworzone przez nią reklamy emitowane są w fińskiej telewizji. Aby było jeszcze ciekawiej, wyprodukowano sitcomowy format Buy This!, który w 30 minutowych, żartobliwych odcinkach przedstawia popularne na fińskim rynku marki. Jeden odcinek – jedna marka.

W reklamie zrealizowanej dla Nissana udział wziął m.in. David Hasselhoff.

Jedna z ciekawszych reklam, zrealizowanych przez fikcyjną agencję dla realnego klienta:

Serial okazał się sporym sukcesem i działa na firmy jak magnes. Do tej pory stworzono 10 epizodów, z których zaledwie 3 dotyczyło firm, będących stałymi klientami TBWA. Zdaniem osób odpowiedzialnych za projekt, zdecydowanie łatwiej rozmawiało się z nowymi, potencjalnymi partnerami do kolejnych odcinków, argumentując, iż ich marka stanie się bohaterem telewizyjnego show, trwającego kilkadziesiąt minut. W ten sposób, w ciągu 5 tygodni TBWA (a raczej fikcyjna agencja o nazwie, której wypowiedzieć nie potrafię) podpisała wszystkie 10 umów o współpracę. Warto dodać, że firmy biorące udział w projekcie, znajdują się w top 15 najpopularniejszych marek w Finlandii (m.in. Nissan, Lidl oraz telecom Sonera).

Kadr reklamy, zrealizowanej przez fikcyjną agencję dla sieci sklepów LIDL.

Kadr z reklamy zrealizowanej przez fikcyjną agencję dla sieci sklepów LIDL.

Koncept totalny, chciałoby się powiedzieć. I sporo w tym racji. TBWA chce model tej współpracy przełożyć również na inne kraje, w których operuje i już rozpoczęła proces przeformatowania na nowe rynki. Sama skala tego przedsięwzięcia wydaje się być ogromna. W ramach ciekawostki warto wspomnieć o tym, że wszystkie 10 reklam powstało w zaledwie cztery tygodnie(!). Jeśli więc show w następnych krajach będzie równie magnetycznie przyciągało nowych klientów, chcących w zamian za ekspozycję oddać na moment swoją markę twórcom sitcomu, agencja zyska naprawdę wiele. Stanie się bowiem autorem wyjątkowego i nowatorskiego sposobu pozyskiwania klientów, którego unikalny format gwarantuje korzyści wszystkim stronom interesu (agencji / wydawcy telewizyjnemu / marce / widzowi).

Ktoś z Was może spytać, czy 30 minutowy sitcom na temat rozpoznawalnej marki może być ciekawy i oglądalny? Wydaje się więc, że może. Wyniki oglądalności programu w Finlandii podczas emisji w niedzielnym, wieczornym paśmie prime time każdorazowo kształtują się mocno powyżej średniej dla tej pory wyświetlania. Jak widać nieszablonowość i wyobraźnia kreatywnych zespołów TBWA znajdują się w niezłej formie. Całym natomiast projektem agencja daje wyraźny sygnał rynkowi reklamy i przypomina mu, że wyróżników marki, potwierdzenia jakości swojej pracy, jak również przychodów, warto szukać również w projektach z pozoru trudniejszych, dłuższych i bardziej angażujących zespół.

Nawiązując do wspomnianej wcześniej nieszablonowości i wyobraźni . Jeśli jesteś zainteresowany/-a wydarzeniem Imagination Day 4 (30.10), są do zdobycia wejściówki. 

W żołnierskich słowach. Będę w tym roku na 100% na tej inspirującej imprezie (takie opinie krążą o niej od pierwszej edycji) i w związku z tym mam do podarowania dwie wejściówki. Jedna z nich to właśnie wejściówka na Imagination Day, czyli na cały dzień prelekcji. Mógłbym mówić i pisać wiele na temat osób, które podzielą się z widzami swoją wiedzą w tym roku, ale najlepiej będzie, jeśli po prostu odeślę Was do agendy. Druga sprawa to wejściówka na wieczorny seans najlepszych reklam i kampanii, nagrodzonych podczas tegorocznego Cannes Lions. Ta wejściówka bardziej zainteresuje osoby z Warszawy i okolic, bo o seansie w Multikinie w tym właśnie mieście się tutaj rozchodzi.

By wziąć udział w zabawie, prześlijcie do końca najbliższego weekendu na adam@mediafeed.pl autorską odpowiedź na pytanie:

Jak Twoim zdaniem wyglądałoby Twoje życie,  gdyby Elon Musk osiągnął swój cel i stworzył na Marsie 80 tysięczną ludzką kolonię, a Ty byłabyś / byłbyś wśród tych osób?

Wejściówki trafią w ręce autorów lub autorek najciekawszych i najbardziej inspirujących odpowiedzi. Use your imagination!

Zdjęcia: www.mainostoimistohuutomerkki.fi

Polityka prywatności

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Kontakt