Newsletter

Zostaw adres e-mail, aby śledzić najważniejsze trendy.

Badania15 lipca 2013

Pieniądze w blogosferze [raport]

Social trend

Nie bez powodu komentując ten raport, jako pierwszą przedstawiłem sekcję “Motywacji”, związaną z powodem, dla którego autorzy decydują się pisać. Wierzę, że w Polsce jest podobnie, a może i lepiej! A może po prostu chciałbym (lub przypominam na zapasa), aby właśnie te powody były głównymi motywatorami również wśród rodzimych blogerów.

Z drugiej strony szkoda, że na rodzimym rynku tak wiele mówi się (pozytywnego i negatywnego również) nt. zarobków autorów blogów, a jeszcze nikt nie pokusił się o to, by ten temat zgłębić i sprawdzić, jak to tak naprawdę jest z tymi blogerami, ich motywacjami i źródłami dochodu. Także firmom badawczym podrzucam ciekawy temat, a wiem, że ich przedstawiciele zaglądają na mojego bloga :)

Najciekawsze fakty i wnioski z badania “Blogging and Revenue” firmy ZigMarketing:

Motywacja

Jedynie około 27% badanych pisze bloga z powodów finansowych. Pozostałe najważniejsze czynniki to pisanie dla hobby oraz dzielenie się wiedzą lub doświadczeniem.

3

Dochód

Większość ankietowanych odpowiedziało, iż pieniądze nie są ich głównym motywatorem, jednak aż 86%  badanych generuje dochód ze swojego bloga. Nawet pomimo tego, że ich blogi należą do średnich pod kątem miesięcznej liczby odwiedzin (<25 tysięcy UU).

86
Najważniejsze źródła generowania dochodu z bloga w Stanach Zjednoczonych to: Płatne treści sponsorowane (artykuły, reklamy, cykle poradników etc.), zyski z wyświetlania reklam na stronie (sieci reklamowe, reklamy indywidualne) oraz sponsoring lub partnerstwo firmy.

4


Wysokość zarobków uzależniona jest od popularności bloga, a samo przełożenie jest proste: im większy blog tym większe miesięczne zarobki autora.

 

2

Im większy zasięg bloga tym większe przeświadczenie/potrzeba autora, że musi go zmonetyzować.

monetyzacja

Stosunek do reklamy i odbioru treści

Aż 84% badanych blogerów uważa, że współpraca z markami tylko czasami lub prawie nigdy nie wpływa na publikowane przez nich treści oraz opinie.

wpływ

Źródła dochodu

67% badanych twierdzi, że najbardziej dochodowym źródłem, związanym z ich blogiem są treści sponsorowane oraz tzw. branded content (wiem, nie lubicie tego stwierdzenia, ale ono po prostu się “utarło”, wybaczcie).

60% ankietowanych pobiera wynagrodzenie od marek w zamian za powyższe działania marketingowe i wynosi ono średnio od 25 do 500 dolarów. Standardowe działania to m.in. testy, recenzje, eventy online, prowadzenie bloga firmom, opisywanie tego, co otrzyma się w formie prezentu od marki. Co ciekawe, 11% ankietowanych nie współpracuje ani z agencjami, ani też z markami.

wspolpraca

Jedynie autorzy blogów, posiadających powyżej 100 000 unikalnych odwiedzin miesięcznie twierdzą, że największą rolę reklamową spełnia kompleksowy sponsoring bloga przez daną markę. Nie dziwi to, gdyż z pewnością tylko blogi o takim zasięgu mogą liczyć na takie propozycje w USA, rzecz jasna, są to też największe pieniądze.

dochodowe zrodla

Perspektywa

Przewidywania blogerów z USA w kontekście zarobków są nader optymistyczne. Aż 73% z nich twierdzi, że ich przychody z bloga zwiększą się znacząco w najbliższym czasie.

wspolpraca -zar

Wnioski

  • nie różnimy się znacząco od blogosfery amerykańskiej w kontekście zarobków (podobne, a może nawet wyższe wynagrodzenie wśród autorów polskich blogów, podobne kluczowe źródła dochodu, ten sam stosunek do treści sponsorowanych vs. treści organiczne)
  • blogi są źródłem dochodu, który może nie jest najważniejszy, ale ma znaczenie dla autorów bardziej poczytnych blogów
  • konkretne rodzaje źródeł dochodu są podobne – mniej w Polsce korzystamy z sieci sponsorskich, rzadziej dochodzi do kompleksowego sponsoringu bloga w ujęciu długofalowym
  • bardzo odważne stwierdzenie wielu autorów blogów z USA (ilość/jakość reklam nie ma wpływu na treści)
  • autorzy blogów amerykańskich z dużym optymizmem podchodzą do wzrostu ich zarobków w najbliższym czasie

Metodologia

Pytania dotyczyły głównego bloga (w przypadku posiadania więcej niż jednego), a ankietowani autorzy reprezentowali zróżnicowane segmenty amerykańskiej blogosfery: od mody, parentingu, zdrowia, podróży przez DIY, technologie, marketing, na rozrywce i lifestyle’u kończąc.

Biorąc pod uwagę 31 milionową populację blogerów (za autorem badania) w Stanach Zjednoczonych powyższe badanie obarczone jest 9% marginesem błędu.

Polityka prywatności

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Kontakt