Newsletter

Zostaw adres e-mail, aby śledzić najważniejsze trendy.

Technologie14 sierpnia 2019

Podcasty: dziś, perspektywa rozwoju, wykorzystanie przez marki oraz których słucham?

Social trend

W 2001 roku Steve Jobs pamiętnym sloganem “1000 utworów w twojej kieszeni” zaprezentował pierwszy model iPoda. Dziś podobnie możemy powiedzieć o podcastach, które szturmem zdobyły nasze smartfony oraz atencję na długie godziny ich słuchania. Choć pierwsze podcasty powstawały już 15 lat temu, dopiero przyspieszenie technologiczne, nieograniczony i szybki dostęp do audycji z niemal każdego obszaru życia oraz nowe nawyki konsumentów, takie jak chęć odpoczynku od ekranów i potrzeba zdobywania informacji w bardziej wygodny sposób, pozwoliły na ich rozwój oraz zakotwiczenie w naszym codziennym życiu, podobnie jak streaming muzyki czy filmów. Choć w Polsce podcasty to mimo wszystko wciąż nowe medium, nie powinniśmy marginalizować ich obecności, szczególnie, że ich popularność rośnie z każdym miesiącem i z całą pewnością szybko nie znikną z naszego rynku


Sygnały zmian: Świat

Według najnowszego raportu Mary Meeker “Internet Trends 2019” w 2018 roku w USA podcastów słuchało systematycznie około 70 mln internautów (22 mln w 2008), a liczba ta ma ulec podwojeniu w przeciągu czterech najbliższych lat (wykres poniżej). O jak największy udział w rynku podcastów walczą giganci z Doliny Krzemowej. Własne platformy streamingowe posiada Apple i Google. Ten pierwszy niedawno zapowiedział duże inwestycje w oryginalne podcasty, na wyłączność dostępne na jego platformie. Prowadzone są również szerokie rozmowy z twórcami, którzy swoimi publikacjami i wizerunkiem zasililiby unikalną bibliotekę podcastów Apple. Wszystkich zdaje się jednak wyprzedzać szwedzki Spotify. Potentat streamingowy z siedzibą w Sztokholmie za 200 mln USD kupił znane nowojorskie studio produkujące uznane podcasty, Gimlet Media. Szwedzi dokonali także czegoś, co nie udało się nikomu z czwórki GAFA (Google Amazon Facebook Apple) – podpisali umowę na wyłączność z Obamami. Barrack i Michelle nagrają własną, oryginalną serię podcastów właśnie we współpracy z platformą Spotify. Daniel Ek, CEO Spotify przyznał niedawno, że w 2019 roku 20% odsłuchów stanowią podcasty. 



Sygnały zmian: Polska

Jeśli chodzi o nasz rodzimy rynek podcastów, należy on do tych dynamicznie rozwijających się. Według danych Voxnest Polska jest w dziesiątce najszybciej rosnących rynków na świecie, gdy mowa o słuchalności podcastów. Na Spotify korzystanie z podcastów w Polsce wzrosło o 300% w przeciągu roku – ich słuchanie deklaruje 1/5 polskich internautów, co oznacza około kilka milionów osób. Ponad 50% Polaków, korzystających z tego medium to osoby poniżej 30 lat. Ciekawostką jest to, że aż 75% badanych przyznało, że słucha ich dopiero od roku (za Nielsen). To najlepsze potwierdzenie, że to wciąż nowe medium w naszym kraju. Dlaczego Polacy słuchają podcastów? Aż 53% badanych robi to w celach edukacyjnych, deklarując chęć poszerzania swoich horyzontów. 



Podcasty w mediach i marketingu

W stronę podcastów podążyli niemal wszyscy liczący się na świecie tradycyjni wydawcy, od NY Times przez The Economist po Wall Street Journal. Ten zwrot powoli widać również na polskim rynku – na własne podcasty zdecydowali się już m.in. Onet, TOK FM, czy Burda Media Polska. Podcasty stają się również coraz bardziej popularnym kanałem dotarcia dla marek. Tych, które najszybciej zrozumiały, że branded content to najpierw content, a dopiero potem brand i że głównym celem oraz wyznacznikiem tworzenia dobrego podcastu jest dostarczanie słuchaczom wartościowych materiałów opatrzonych nienachalnie logotypem wydawcy. W Polsce z każdym miesiącem przybywa wartościowych podcastów, tworzonych przez marki lub przy znaczącym ich udziale, jednak do nasycenia takimi audycjami z całą pewnością jeszcze bardzo daleko. Według analiz PwC, globalne wydatki na promocję w podcastach w 2019 roku mają przekroczyć 1 mld USD i systematycznie rosnąć w ciągu kolejnych lat. 


Których podcastów słucham regularnie?

Jako że od półtora roku realizuję wspólnie z Deloitte Polska projekt podcastowy (Digital Marketing Update, obecnie trwa jego drugi sezon), temat ten jest mi bardzo bliski. Z uwagi na mój nomadyczny tryb życia często słucham podcastów (w przeciwieństwie do audiobooków, których słuchanie zupełnie mnie nie przekonuje), jak i rozmawiam o tych najciekawszych, nowych, ale i niszowych tytułach, wciąż szukając inspiracji. Spotykam się również z wieloma pytaniami o to, których audycji sam na co dzień słucham. Pomyślałem więc, że ten artykuł to świetna okazja do tego, aby podzielić się tytułami, do których wracam  systematycznie. Mojej pełnej listy nie publikuję, ponieważ to około kilkudziesięciu publikacji z całego świata and still counting. 

Jeśli chodzi o podcasty z naszego rynku, tu zaskoczenia nie będzie, gdyż są to raczej wszystkim znane audycje. Przyznam jednak, że w znakomitej większości sięgam po tytuły zagraniczne, gdyż jest ich po prostu więcej i w niemal każdym temacie, który w danym momencie mnie interesuje. Ale wracając do Polski: Imponderabilia Karola Paciorka, Polimaty 2 Radka Kotarskiego, Mała Wielka Firma Marka Jankowskiego. Do tego oczywiście dochodzi odsłuch mojego podcastu z Deloitte, aby zwyczajnie wiedzieć, jak wyszło. Zestawienie krótkie, ale chętnie je rozszerzę. Czekam na Wasze polecenia.

Audycji obcojęzycznych jest na mojej liście znacznie więcej i zwykle nimi żongluję, słuchając kilku odcinków pod rząd, następnie zmieniając wydawcę. Mam jednak także swoją żelazną dziesiątkę podcastów, których odsłuchuję na bieżąco:

Trends With Benefits

Za cotygodniowe opowiadanie o najnowszych zjawiskach technologicznych z dużym dystansem i przymrużeniem oka. Podcast nagrywany przez redaktorów popularnego w USA serwisu tech Digital Trends. 

Adweek: Yeah, That’s Probably an Ad 

Za pogłębioną analizę rynku reklamowego – głównie w USA, ale czasami zwrócą też uwagę na resztę świata. Jeśli chodzi o podcasty stricte na temat reklamy / kreatywności w reklamie, to jest to moim zdaniem jeden z najlepszych i najbardziej profesjonalnych. Mocno opierają się o aktualne wydanie swojego kultowego pisma Adweek, tak więc jeśli ktoś go nie prenumeruje, podcast w pewnym sensie może stanowić dobry zamiennik.

Chips With Everything

Za fachową i obiektywną analizę wpływu rozwijających się technologii na nasze życie i kwestionowanie wielu chwilowych mód. Podcast technologiczny tworzony przez redaktorów The Guardian.

Babbage by The Economist

Za łączenie tematów ekonomicznych, społecznych i technologicznych w ciekawym i przystępnym dla słuchaczy podkaście. 

The Future Thinkers

Za rozmowy z autorytetami z obszaru najnowszych technologii i nauki. Dłuższe formy, niesztampowe pytania, niepowierzchowne odpowiedzi.  

Wired UK

Wired to Wired. 

Between Worlds

Za konsekwencje Mike’a Walsha – twórcy podcastu, ale i futurologa z bardzo ciekawymi poglądami, autora kilku wartych przeczytania książek. Mike podróżując po świecie rozmawia z ekspertami z różnych dziedzin na temat przyszłości i zmian, jakie zachodzą lub nadejdą. Do tej pory nagrał już ponad 150 rozmów. 

Revisionist History

Malcolm Gladwell w swojej najlepszej formie. Czy trzeba pisać coś więcej?

Science Weekly

Drugi z podcastów The Guardian na mojej liście. Szeroko o nauce i najnowszych osiągnięciach w tej dziedzinie. Od biologii przez chemię, po fizykę. Pojawia się również technologia, jednak mniej niż w przypadku wcześniej omawianego Chips With Everything. 

WSJ: The Future Of

Krótkie, kilkunastominutowy format WSJ na temat technologii, które mogą – choć wcale nie muszą – zrewolucjonizować nasze życie w przeciągu następnych dekad. Świetny, merytoryczny i bardzo rzetelny podcast, jak na WSJ przystało. 

Na koniec warto dodać, że w Polsce, w obszarze marek działających na rynku podcastów jest jeszcze bardzo dużo miejsca – w niszach czy mocno wyspecjalizowanych biznesach. Z drugiej strony, istnieje wiele firm – z niektórymi miałem nawet okazję współpracować – dysponujących ogromną wiedzą w swojej branży, które mogłyby tę przestrzeń wypełnić wartościowym materiałem, jednocześnie wzmacniając swoją ekspercką pozycję. 

Dajcie znać, które podcasty polecacie. Na co warto zwrócić uwagę?

Zdjęcie na stronie głównej: pexels.com /CC Commons/
Polityka prywatności

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Kontakt