Jako gatunek, społeczeństwo, ale i twórcy biznesów, jesteśmy zwyczajnie nieprzygotowani do myślenia...
Zapraszam do FutureOf [X] – studia forecastingowego, w którym analizujemy trendy i możliwe scenariusze przyszłości
Przeczytaj
Nie istnieje złoty środek czy sekretny składnik kampanii, który powoduje, że jest ona sukcesem. Tak naprawdę, o tym najczęściej decyduje detal, który powoduje, że kampania ludziom się podoba i wywołuje w nich pozytywne emocje. Istotą sprawy jest to, by nie tylko próbować rozwiązać problem firmy, wyrażony w briefie, ale także – lub przede wszystkim – myśleć o tym, czego w dzisiejszych czasach naprawdę potrzebuje klient końcowy.
Najlepsze, autentyczne i zapamiętywalne kampanie oparte są o aktualne potrzeby konsumentów i niezmienne wartości przez nich wyznawane. Firma, która długofalowo deklaruje wartości tożsame z ideami bliskimi jej klientom, staje się w ich oczach marką autentyczną i godną zaufania. By dowiedzieć się, co tak naprawdę w kliencie siedzi, niezwykle ważna jest tzw. faza skanowania, poprzedzająca wszelkie prace nad koncepcjami kreatywnymi kampanii. Składa się ona z trzech kluczowych etapów: researchu, analizy zdobytych informacji i wnioskowania na podstawie posiadanych danych.
Research może odbywać się w dwojaki sposób, ja sam zawsze praktykuję oba następujące podejścia w pracy dla moich klientów. Pierwsze z nich to tzw. Desk research – pogłębiony research obejmujący merytoryczne analizy, raporty, nagrania, niszowe przykłady implementacji rozwijającego się trendu, best cases w branży, jak również insighty z innych branż itd. Internet ułatwia zadanie, bo dostarcza ogromu informacji do tej części researchu, ale fachowe pisma, magazyny i inne wyspecjalizowane publikacje, również stanowią ogromne wsparcie tej części prac analitycznych. Drugim typem obserwacji jest tzw. Field research. To nic innego jak odejście od biurka i komputera, wyjście na miasto z nastawieniem na poznanie nowego, wyjazd do innego kraju, rozmowa z ludźmi, wywiady z osobami z grupy docelowej naszego klienta, wsłuchanie się i chęć poznania rzeczywistych potrzeb klientów.
Po rozbudowanej fazie researchu należy poświęcić odpowiednią ilość czasu na przeanalizowanie zebranego materiału i wyciągnięcie wniosków, które docelowo, mogą stanowić – nieoczywiste na początku – fundamenty nowej, wyróżniającej się na rynku kampanii. Przygotowuje takie “Insight Reports” dla wielu marek z różnych sektorów naszego rynku i wiem, że dzięki skanowaniu i analizie otoczenia mogą powstawać nie tylko lepsze kampanie, ale również produkty i oferty dostosowane do rynku oraz oczekiwań nabywców.
Trendy kształtują się tam, gdzie najczęściej nie spoglądamy. Chcąc stworzyć kampanię, która będzie sukcesem, ale i odpowie na potrzeby marki i jej klientów, potrzeba dużego wysiłku – poszukiwań i odwagi, by przełamywać utarte schematy, kwestionować stereotypy, jednocześnie pozostając autentycznym i szczerym w kontakcie z konsumentem. Zanim więc usiądziemy do generowania pierwszych koncepcji kampanii, zróbmy krok wstecz i przeanalizujmy z uwagą, na których, osadzonych w realiach przesłankach, powinny być one budowane. Droga na skróty nie istnieje, ale obserwacja trendów może stanowić kompas, by wiedzieć, w którym kierunku zmierzać.
Powyższej wypowiedzi udzieliłem serwisowi Bloomboard w ramach artykułu “32 ekspertów o sekretach udanej kampanii digital marketingowej“.