11% Polaków ma zaufanie do spółek technologicznych w kwestii zarządzania prywatnymi danymi w kompetentny...
Zaufanie do spółek technologicznych w Polsce i na świecie
Przeczytaj
Dane osobiste to przy atencji i pieniądzach, jakie wydajemy na usługi czy reklamowane produkty, nasz największy zasób, o który nieustannie zabiegają największe technologiczne korporacje świata. Gdy proces ten prezentowany jest w formie nietypowego, wizualnego porównania, świadomość jego istnienia oraz następstw z nim związanych potrafią zaboleć podwójnie. Takie właśnie zaskakujące zderzenie przedstawiła Annemiek Höcker na swojej wystawie pt. “The Search For Submission” w ramach odważnego projektu Manifestation (prezentował prace kilkudziesięciu artystów kontestujących obecny porządek świata), który miałem okazję zwiedzić w trakcie minionej edycji Dutch Design Festival w Eindhoven. By w pełni oddać myśli i zamierzenia autorki, załączam poniżej opis ekspozycji, który można traktować jak swojego rodzaju manifest lub odwołanie do zdrowego rozsądku użytkowników. A może to jedynie stwierdzenie wszystkim znanego faktu?
Every BODY that uses Google becomes SUBMISSIVE when it decides to AGREE to the user terms & conditions.
Every BODY that uses Google becomes EXHIBITIONISTIC when it decides to ALLOW the privacy policy.
Every BODY that uses Google becomes BLIND when it decides to TRUST their services.
Every BODY that uses Google becomes DEVOTED when it decides to ACCEPT the system updates.
Wystawa Höcker może szokować. Jest to jednak odważna metafora naszego, nieświadomego często, przywiązania do Google i innych firm z tzw. grupy Big Nine. Czy ktokolwiek z nas, akceptując kolejną zgodę na wykorzystanie naszych danych, nigdy, ani przez moment nie miał poczucia zniewolenia? Jak daleko, jako użytkownicy, gotowi jesteśmy posunąć się w oddaniu wielkim korporacjom i poświęcaniu naszej prywatności w zamian za pozorną wygodę?