Newsletter

Zostaw adres e-mail, aby śledzić najważniejsze trendy.

Technologie15 listopada 2016

Trendwatching: Project Esper, zastosowanie i przyszłość technologii Mixed Reality

Social trend

Szerszy kontekst

Do roku 2020 na całym świecie w użyciu będzie około 96 milionów urządzeń wykorzystujących technologię AR i VR [CCS Insight].

W ostatnim czasie, na potrzeby projektu dla jednego z klientów, analizowałem 8 dużych raportów pod kątem technologii Mixed Reality (MR). Zależało mi głównie na zestawieniu wielu prognoz na jej temat w nieco dłuższej perspektywie. Zdaniem wszystkich firm, których opracowania czytałem, MR należy do grupy tych innowacji, których dynamicznego rozwoju możemy spodziewać się w najbliższych latach. Ja sam traktuję tę technologię w kategorii trendu wiodącego i już dziś dużo wskazuje na to, że jego potencjał wykorzystywany będzie w wielu branżach i przedsiębiorstwach w nich funkcjonujących.

Mixed Reality co to?

Wizualna definicja Mixed Reality

Firma badawcza IndustryARC ocenia, że globalny rynek technologii Mixed Reality – łączącej świat rzeczywisty z wirtualnym i dostarczającej rozwiązań, w których nasze naturalne otoczenie w czasie rzeczywistym wchodzi w interakcję z obiektami cyfrowymi – do roku 2021 wart będzie około 10 mld USD. Co więcej, przewiduje się, że wspólnie z technologiami z obszaru Wirtualnej Rzeczywistości (VR), MR stworzy sektor wyceniany na 35 mld USD do roku 2025 (por. prognozy Goldman Sachs poniżej). Powód? W przedsięwzięcia z zakresu MR coraz śmielej wchodzą czołowi producenci elektroniki produktowej i to właśnie ich działania mają napędzać ten rozwój. Możliwości lidera, Microsoft Hololens, znamy. W ubiegłym tygodniu Apple opatentowało system mapowania AR, wykorzystujący telefony iPhone m.in. podczas livestreamingu. Rozpędu nabiera Samsung, choć na razie, nie chodzi o wykorzystanie urządzeń mobilnych. Nie można zapomnieć o tajemniczym projekcie Magic Leap, pracującym nad własnym rozwiązaniem Intelem, czy mocno dofinansowanymi startupami Meta2 oraz Atheer

Podczas ostatniej konferencji Web Summit w Lizbonie, Edward Tang, prezes firmy Avegant (producent urządzenia Glyph) powiedział: Wszystko zmierza w kierunku technologii Mixed Reality, a gdy doświadczenie MR jest odpowiednio zaprojektowane, VR staje się jej podsegmentem. Jestem przekonany, że ostatni patent Apple to wyraźny sygnał, za którym niebawem podążą (jeśli jeszcze nie podążają) kolejni technologiczni giganci, szukający sposobu na wdrożenie technologii MR do oferowanych przez siebie urządzeń.

techcrunch-mixedreality-vrgraph

Na obecnym etapie rozwoju technologii MR oraz VR jestem większym zwolennikiem tej pierwszej. Doznania podczas korzystania z Hololens są dla mnie znacznie bardziej ekscytujące, niż te, których dostarczają choćby VR-owe gogle Oculus Rift, czy HTC Vive. Mapowanie, realizm doznań, brak odczucia wyłączenia (co za tym idzie, brak zbyt intensywnej imersji, której można doświadczać w goglach VR), a przede wszystkim, możliwość kontaktu z ludźmi i otoczeniem, rozszerzonym o generowane przez urządzenie cyfrowe hologramy. To właśnie korzyści, które dostrzegłem i przyznam, że złożyły się one na wciągające doznania. Testowałem wcześniej wiele projektów na headsetach VR, jednak uczucie wykluczenia i odcięcia od świata zewnętrznego było dla mnie trudne do zniesienia przez dłuższą chwilę. 

Mówiąc o rozwiązaniach z obszaru MR, które najbardziej do mnie przemawiają, jak zwykle, poszukuje tych, mających praktyczne zastosowanie. I choć nadal jest ich bardzo niewiele, to właśnie w tej praktyczności widzę szansę na szerszą adaptację tych – na razie drogich – urządzeń w kolejnych latach (Hololens to koszt ok. 3 tys. USD, nieznana jest cena Magic Leap, w którego rozwój zainwestowano już 4,5 mld USD, ale CEO Rony Abovitz zapowiada, że nie będzie ona „z półki dóbr luksusowych”). Oprócz rozrywki i marketingu, gdzie dziś są już one wykorzystywane, branżami, w których Mixed Reality najszybciej odnajdzie zastosowanie są przede wszystkim: motoryzacja, e-commerce i handel tradycyjny, przemysł lotniczy, przemysł ciężki oraz sektor medyczny oraz edukacja.

Bardzo ciekawym przykładem z pogranicza dwóch ostatnich wymienionych tu dziedzin jest wciąż rozwijany projekt Esper firmy 3D4Medical. Pomimo wczesnej fazy rozwoju, zrobił on na mnie ogromne wrażenie. Głównie praktycznym i edukacyjnym wymiarem, ale także prostotą użycia, sprowadzoną do kontroli gestami. Choć twórcy nie zdradzają, jak od strony technologicznej aplikacja ta będzie funkcjonowała (nie jest znane urządzenie, które wyświetlało będzie projekcje), już samo demo, prezentujące zaawansowaną analizę budowy ludzkiego ciała, przykuwa uwagę. Firma zapowiedziała premierę Esper w ciągu najbliższych kilku miesięcy i dopiero wtedy zobaczymy, ile obietnic z poniższej zapowiedzi udało się zrealizować. Podobny projekt o nazwie InterEdu, choć zrealizowany w technologii VR, stworzyła i wdrożyła na kilku uczelniach wyższych polska firma i3D.

https://www.youtube.com/watch?v=3qpgMLzBi30

Wyzwań i barier przed technologiami MR i VR, nim trafią one do masowego (biznesowego i konsumenckiego) użycia, pozostaje nadal całe mnóstwo. Prócz przystępnej ceny headsetów, dużym oczekiwaniem użytkowników, względem tworzonych rozwiązań, jak i wyzwaniem, stojącym przed markami jest – moim zdaniem – to, by dostarczać nie tyle jak najbardziej wciągających przeżyć, ile jak najbardziej wartościowych doświadczeń. Dzisiejszy VR to głównie rozrywka i edukacja. W MR dopatrzeć można się szerszego spektrum praktycznych zastosowań (nie tylko ja tak uważam). I o ile VR jest w stanie w dość krótkim czasie odrobić tę stratę (jest bardziej spopularyzowany, niższa bariera wejścia itd.), o tyle przewaga społecznościowa MR (kontakt z otoczeniem) nad obecnym wyglądem urządzeń do VR będzie trudna do zniwelowania. Jak rozwiną się obie te technologie? Dobrym terminem sprawdzenia będą okolice 2018 roku.

Dodatkowe źródło wiedzy nt. Mixed Reality:
Mixed reality brings real benefits to enterprises” – Raport od firmy Accenture. Na ostatniej jego stronie znaleźć można kolejne kilkanaście wartościowych odnośników. 

Polityka prywatności

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Kontakt