Blue Monday dominuje w przekazach dzisiejszego dnia, ale ja nie do końca o tym, gdyż zbiega się on...
“The Quitter’s Day”, czyli Blue Monday oczami technologiczno-sportowej spółki Strava
Przeczytaj
Serwis Strava, najpopularniejsza aplikacja śledząca różnorodne aktywności fizyczne swoich ponad 100 milionów unikalnych użytkowników, w publikacji “Year In Sport” podsumował rok 2022 właśnie z perspektywy ruchowej. Autorzy opatrzyli swój raport ciekawym spostrzeżeniem: “każdy z nas był aktywny w 2022 na swój sposób, ale razem wzięte setki milionów aktywności z całego świata malują obraz, na którym jesteśmy bardziej podobni niż różni.”
Najciekawsze, wybrane przeze mnie wnioski z tego opracowania (link do całości w komentarzu):
1. W 2022 kierowaliśmy się w stronę aktywności, które w czasie pandemii były niedostępne lub mocno ograniczone. Stąd największy wzrost popularności rok do roku (2021 vs. 2022) zanotowało narciarstwo, snowboard, aktywności w siłowniach czy na basenach – wróciliśmy do miejsc, najczęściej zamkniętych w okresie pandemicznym.
2. Intensywne odbicie widać również w przemieszczaniu się na rowerze. Podczas pandemii zamknięcie miejsc pracy, w skali globalnej, znacząco wpłynęło na spadki w sektorze transportu rowerowego. Po dwóch latach od tego czasu Strava raportuje o “powrocie na rowery”, a prym wiodą kobiety, które znacznie szybciej niż mężczyźni wracają do przedpandemicznej częstotliwości przemieszczania się na dwóch kółkach.
3. Europa, a szczególnie kraje Zachodu, dominuje w kwestii adaptacji rowerów elektrycznych. Znaczące wzrosty liczby jazd na elektrykach w stosunku do 2021 roku notuje również Australia oraz Stany Zjednoczone.
4. Liczba jazd na e-bike’ach rok do roku wśród użytkowników Stravy wzrosła o 26%. Po elektryki najchętniej sięgają osoby aktywne w starszym wieku w przedziałach wiekowych 77+ oraz 58-76. Można się spodziewać dalszego dynamicznego wzrostu zainteresowania rowerami elektrycznymi we wszystkich grupach wiekowych i na wszystkich rynkach, a szczególnie na rynkach rozwiniętych.
5. Paryż, Rio de Janeiro i Berlin to miasta, w których ruch rowerowy wzrósł najbardziej w odniesieniu do roku 2019. Wzrost w Paryżu, wśród użytkowników Stravy, jest najbardziej spektakularny – wyniósł aż 97%. Te wyniki wspiera również odpowiedzialna polityka władz poszczególnych miast, stawiających na zrównoważony transport i rozwój bezpiecznej miejskiej infrastruktury rowerowej.