Newsletter

Zostaw adres e-mail, aby śledzić najważniejsze trendy.

#techhumanized by T-Mobile05 grudnia 2017

3 pytania o przyszłość naszej planety #techhumanized

Social trend

Ostatni okres upływa mi pod znakiem wytężonej pracy konsultingowo-szkoleniowej dla moich Klientów. Przykładowo, ubiegły tydzień zakończyłem 14 godzinami wykładów i prezentacji, co nawet dla mnie stanowiło mocno wyśrubowany wynik. Przygotowywanie się do wielogodzinnych wystąpień istotnie wpływa na moje poboczne projekty, stąd także blog co jakiś czas pada ofiarą chwilowego zaniechania. Nie znaczy to jednak, że w tle nie zbieram materiałów na nowe teksty lub nie pracuję nad insightami do kolejnych prezentacji. Biorąc pod uwagę fakt, że bloga piszę od niemal 12 lat, takie procesy dzieją się u mnie automatycznie. Dziś natomiast krótko, w ramach dostarczenia Wam food for thought, a już za moment szerzej o Web Summit, którego podsumowanie jestem Wam winien. 

W Lizbonie, właśnie podczas tej konferencji, natknąłem się na bardzo ciekawą sondę, skierowaną do wszystkich uczestników. W okolicy sceny PlanetTech (jedna z kilkunastu na WS, ale według mnie zdecydowanie w topie tych najważniejszych) organizatorzy ustawili dużych rozmiarów ściankę z 3 pytaniami na temat przyszłości naszej planety. Każdy przechodzący obok zapraszany był do wyrażenia swej opinii poprzez przyklejenie naklejki pod 1 z 4 odpowiedzi. Gdy w pierwszym dniu Web Summit zobaczyłem tę tablicę, wiedziałem, że muszę sfotografować ją i opisać na blogu, prezentując nastroje względem przyszłości, wyrażone przez uczestników, bądź co bądź, jednej z najważniejszych imprez tego typu na świecie. 

Tak przestawiała się ścianka z odpowiedziami w trzecim dniu Web Summit:

Na pytanie “Jaką rolę paliwa kopalne odegrają w naszej przyszłości?” zdecydowana większość respondentów odpowiedziała, że będą one stanowiły etap przejściowy na drodze do świata zasilanego czystą energią. Drugą najbardziej popularną odpowiedzią było, iż odegrają one ograniczoną rolę w przyszłości (i oby tak też się stało!). 

Kolejne z pytań odnosiło się do działań, które koniecznie należałoby podjąć, aby uchronić naszą planetę przed ziszczeniem się czarnych scenariuszy w przyszłości. Co ciekawe, dopiero drugim wyborem oddających głosy było “jak najszybsze przejście na tzw. zieloną energię”. Najpopularniejsza odpowiedź dotyczyła nawyków ludzkich, związanych z (nad)konsumpcją, mianowicie, “zrewolucjonizowanie zachowań konsumenckich”. 

Wiodąca odpowiedź na pytanie drugie łączyła się z najczęstszym wskazaniem w pytaniu trzecim, które dotyczyło największych w tej chwili zagrożeń dla naszej planety. To właśnie konsumpcjonizm, zdaniem uczestników Web Summit, stanowi główną przyczynę negatywnych zmian na Ziemi. Jako drugie największe niebezpieczeństwo odpowiadający wytypowali warstwę polityczną, a dokładnie liderów globalnej polityki.  

Wspominam dziś o tym dość prostym “badaniu”, bo stale uważam, że w globalnym wymiarze nadal brakuje szerokiej dyskusji na temat kierunku, w jakim zmierza nasz świat i w jaki sposób możemy zacząć realnie oraz na poważnie walczyć z problemami, które nasze społeczeństwo generuje dla własnego otoczenia. A są to problemy wielkiej skali, z którymi – z uwagi na ogromne zaniedbania, pogłębiane także dziś – zmuszone będą zmagać się przyszłe pokolenia. Globalne ocieplenie, które zdaniem negacjonistów ekologicznych nie istnieje, to nie tylko problem ubogich krajów, będących tzw. fabrykami świata, czy efekt intensywnego drenażu paliw kopalnych. To problem nas wszystkich, gdyż każdy z nas swoimi postawami konsumpcyjnymi generuje mniejszy lub większy ślad węglowy, który najczęściej z każdym rokiem – m.in. z uwagi na hiperkonsumpcję właśnie – coraz bardziej się wydłuża. Z perspektywy wszystkich istot zamieszkujących naszą planetę, jesteśmy jej największymi niszczycielami, przywłaszczającymi i redystrybuującymi zasoby, które nigdy nie były nasze. Krótkowzroczność tych działań od lat pisze naszemu pokoleniu (i wszystkim kolejnym) tylko jeden scenariusz, jak pewnie się domyślacie, daleko mu do utopii. Aby temu zapobiec potrzebne są radykalne zmiany od zaraz. Na szczeblu globalnym, politycznym, ale i również na poziomie skali mikro – wyrażane sposobem życia każdego z nas, odpowiedzialnym konsumeryzmem, świadomym zużywaniem produktów do samego końca ich przydatności (w przeciwieństwie do wymiany i nabywania nowych produktów pod wpływem chwilowych mód), a nawet wymuszaniem ekologicznych rozwiązań na podmiotach, które naszej planecie szkodzą najbardziej.

Zagadnieniu temu poświęcono setki opracowań i dziesiątki książek. Nawiązuję dziś do tego tematu także po to, by choć trochę zwrócić uwagę na problemy, jakie dotykają miejsca, w którym wszyscy żyjemy. Gdybym miał więc dziś zostawić Was z rekomendacją zaledwie jednej pozycji, która odpowiednio zgłębia kwestie zniszczeń, jakich – jako gatunek ludzki – dopuszczamy się na Ziemi, byłaby to z pewnością pozycja “To zmienia wszystko” autorstwa Naomi Klein. Jej lektura, mimo kilku lat od jej wydania chyba jeszcze bardziej aktualna, otwiera oczy na kwestie, o których do tej pory najwygodniej było milczeć.

THIS CHANGES EVERYTHING | Int’l Trailer

http://thefilm.thischangeseverything.org/ Inspired by Naomi Klein’s international non-fiction bestseller. Filmed over 211 days in nine countries and five continents over four years, THIS CHANGES EVERYTHING is an epic attempt to re-imagine the vast challenge of climate change.

#techhumanized powered by T-Mobile – projekt długofalowej kooperacji między twórcą i marką, której celem jest obserwacja zmieniającego się świata technologii, przybliżanie innowacji i kierunku ich rozwoju, a także wyjaśnianie, jak te zmiany wpłyną na nasze życie. Jak zmienią je za kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. 

Pozostałe teksty w ramach projektu:

3 wiodące tematy w obszarze Sztucznej Inteligencji po World Summit AI 
World Summit AI: Playbook
C2 Montreal Commerce+Creativity Highlights
(Augmented+Virtual) Reality check
MWC: Kluczowe trendy
Amy Webb: Naucz się słuchać i zrób z tego użytek (rozmowa)
Odzież zoptymalizowana pod kątem użytkowników miasta
SXSW 2017: Kluczowe tematy i wnioski
SXSW 2017: The Weird And Wonderful
VR World 2017: stan rynku AR/VR/MR
VR World 2017: Playbook

Polityka prywatności

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Kontakt