Technologie kognitywne w niedalekiej przyszłości mogą być wyjątkowo użyteczne m.in. z uwagi na ogromną ilość danych. Do 2020 na każdą osobę na świecie przypadało będzie 1.7 MB nowych informacji, wytwarzanych co 1 sekundę [Forbes]
Przeglądając tematy zaplanowane do publikacji na blogu zauważyłem, że ominąłem jeden bardzo ciekawy wpis, będący impresją z tegorocznego festiwalu SXSW. Mowa o projekcie Cognitive Studio, który na czas imprezy stworzył IBM. Jak pewnie wiecie z moich wcześniejszych wpisów, własny dom na SXSW to jedna z największych i najbardziej przyciągających uwagę aktywności marek podczas samego festiwalu. Stąd też to, co zastać można w jego wnętrzu, najczęściej związane jest z najnowszymi rozwiązaniami danej firmy, którymi chce ona zainteresować media oraz przedstawicieli branży kreatywnej i technologicznej, odwiedzających Austin.
Dom IBM stanowił prezentację wizji oraz możliwości technologii kognitywnych, a w szczególności najpotężniejszego komputera świata – Watsona, w różnych obszarach naszego codziennego życia. Nie sposób było nie zauważyć, że znakomita większość rozwiązań skoncentrowana była na przetwarzaniu, analizie oraz syntezie ogromnej ilości danych, nieustannie generowanych dookoła nas i zasilających superkomputer IBM-a. To znak czasu i w dużej mierze odpowiedź na silną potrzebę systematyzowania tego ogromu informacji, wytwarzanego w ekspresowym tempie. Nie bez przyczyny mówi się, że dane w dzisiejszych czasach są tym, czym paliwo w XIX wieku. To ogromny zasób i wartość, charakterystyczna dla ekonomii cyfrowej, bez której ustałby rozwój większości gałęzi globalnych gospodarek.
Sam pobyt w przestrzeni marki został bardzo dobrze zaplanowany, a zaprojektowane doświadczenie okazało się przemyślanym, wciągającym i spersonalizowanym od samego wejścia doznaniem. Można było poczuć, w jaki sposób wspomniane dane są wykorzystywane do tworzenia przystępnych wizualnie prezentacji. Co ciekawe “Big Blue” (popularny przydomek IBM) nie był partnerem ani sponsorem tegorocznej konferencji. Mimo tego marka mocno wyróżniła się na tle lepiej promowanej przez organizatorów konkurencji, wystawiających swoje showroomy w centrum miasta. Wzmianki na temat IBM były 7 najczęściej cytowanym i komentowanym tematem w mediach społecznościowych (ponad 35 milionów impresji na Twitterze i 7 tysięcy wzmianek na Facebooku).
W Cognitive House podczas konferencji spędziłem dobre 2 godziny. Zobaczcie, co przyciągało do tego miejsca setki odwiedzających.
Odwiedzających gości witał Pepper – robot stworzony przez SoftBank Mobile oraz Aldebaran Robotics, który niedawno otrzymał dodatkowe supermoce w postaci technologicznego wsparcia komputera Watson. W przyszłości ma to mu umożliwić ciągły rozwój oparty na zdolnościach poznawczych.
Mural wewnątrz domu tworzony był w ramach kolaboracji lokalnych artystów z Austin.
Bar wewnątrz budynku przyciągał obietnicą przygotowania drinka, dostosowanego do osobistych preferencji każdego uczestnika. Przy wejściu do domu każdy odwiedzający wypełniał krótką ankietę, złożoną z kilku pytań, na które odpowiedzi wyrażone były obrazkami. Z nich należało wybrać ten, który najbardziej odpowiada naszej osobowości. Całość odpowiedzi kodowana była w bransoletkach RFID.
Bar charakteryzujący się tym, że nie dysponuje jakimkolwiek menu. Każdy wydawany napój (bez znaczenia, czy wysokoprocentowy, czy nie) był unikalną mieszanką, opartą o preferencje zamawiającego (nastrój, ulubiony składnik bazowy, miejsce pochodzenia itd.). Muszę przyznać, że mój okazał się być wyjątkowo trafiony i bezalkoholowy oczywiście.
IBM przedstawił efekty swojego zaangażowania w rozwiązania z zakresu quantified self, wynikające ze współpracy ze sportową marką Under Armour (marka ta ma zakusy na zajęcie rynkowej pozycji Nike). Watson wspiera platformę Record, dzięki której użytkownik otrzymuje spersonalizowane porady, dotyczące jego aktywności fizycznej i stanu wytrenowania.
Jak przystało na dom, nie zabrakło również tematów stricte kuchennych, z racji tego, że komputer Watson świetnie radzi sobie z rekomendowaniem przepisów na niekonwencjonalne dania…
…lub napoje oraz koktajle.
Gry typu arcade zaprojektowane, by uczyć studentów zarządzania ryzykiem i odpowiedzialnego doboru kierunku studiów, a następnie pierwszej pracy. W tym rozwiązaniu IBM Watson pełni rolę hubu, łączącego graczy, rozwijających podczas gry (np. polegających na symulacji ludzkiego ciała, walczącego z chorobą przy użyciu Minecrafta) umiejętności pracy zespołowej.
Watson wspiera również rozwiązania typowo rozrywkowe. Dla przykładu robot Marvin, wykorzystujący narzędzia analityczne IBM rywalizował z ludźmi w popularnej zabawie “Kamień, Papier, Nożyce”. Postępy oraz statystyki rozgrywek w czasie rzeczywistym przedstawiano na oddzielnym ekranie i jak możecie zauważyć na poniższym zdjęciu, Marvin wygrywał częściej.
Wszystkie platformy oraz ekrany dotykowe z poszczególnymi aplikacjami również były spersonalizowane względem aktualnie korzystających z nich użytkowników. Pozwalało to odczuć efekty pracy komputera kognitywnego, bazujące na ich osobistych preferencjach. Kilkadziesiąt aplikacji dostępnych na dotykowych stołach świadczy o potencjale tej technologii i szerokim polu jej zastosowania.
Rzecz jasna nie zabrakło specjalnej sekcji dedykowanej The Weather Company, firmy pogodowej, którą IBM kupiło w ubiegłym roku za ~2 miliardy dolarów. Więcej na temat samego przejęcia TWC oraz jego głównych powodów pisałem jakiś czas temu.
Studio Pulse – monitoring real-time, pokazujący na bieżąco, które z aktywności wewnątrz domu cieszą się największą popularnością. Do tego stała obserwacja mediów społecznych, oraz agregowanie informacji i ich analiza, wsparta technologią kognitywną IBM.
Na sam koniec pozostawiono sekcję VR. Miałem okazję przejechać się na profesjonalnym rowerze szosowym, mając na głowie headset VR, wyświetlający mi mój trening w czasie rzeczywistym. Wierzcie mi lub nie, ale gdybym mógł trenować w ten sposób podczas długich, nudnych, zimowych wieczorów w domu na trenażerze, byłoby rewelacyjnie. To rozwiązanie ma jednak sporo wad. Wiodącym jest to, że taki dłuższy trening byłby wyjątkowo niewygodny. Po kilku minutach headset mocno przeszkadza i męczy.